MUZYKA W ŻYCIU DZIECKA


Muzyka ma ogromne znaczenie dla rozwoju nie tylko dzieci, ale i każdego z nas, na każdym etapie życia. Zauważyli to już starożytni. Pitagoras twierdził, że uprawianie muzyki prowadzi duszę do cnoty, zaś Arystoteles uważał, że dźwięk ma właściwości oczyszczające i odprężające, a także posiada moc uwalniania emocji. Dziś uważa się, że już w łonie matki dziecko słyszy pierwsze dźwięki, a rodzaj słuchanej w ciąży muzyki ma na nie duży wpływ. Przeprowadzono setki badań na temat wpływu muzyki na człowieka, ale i bez nich wiemy, jak na nas działają dźwięki i jak ogromną rolę w naszym życiu pełnią. Dlaczego by więc nie wykorzystać świadomie jej dobrodziejstw?
Rodzice, którzy decydują się na to, aby uczyć dziecko gry na instrumencie Metodą Suzuki, nie zawsze mają w planach muzyczną karierę dziecka. Są oni po prostu świadomi tego, jak bardzo muzyka wpływa na rozwój ich pociech, a w Metodzie upatrują sposobu na to, aby go jeszcze lepiej stymulować. Ponadto jest to świetny sposób na twórcze spędzanie wolnego czasu, a także jedna ze ścieżek wychowania potomka. Ja także ją przetestowałam, dlatego tak bardzo zachęcam do tego, aby ją sprawdzić. Nawet jeśli w przyszłości dziecko obierze inną ścieżkę, muzyka na pewno zostanie w jego sercu.

Co jeszcze zyska rodzic i dziecko dzięki edukacji muzycznej w duchu Metody Suzuki?

  • świadomy kontakt z muzyką od najmłodszych lat zapoznanie się z ważnym elementem kultury, jakim jest muzyczne dziedzictwo;
  • nauka obowiązkowości i samodyscypliny — Metoda Suzuki przez znajdujące się w jej założeniach codzienne ćwiczenia, pomaga w zyskaniu umiejętności wypracowywania nawyków. Już u 5-6 latków pracujących Metodą można zauważyć efekt „samoćwiczenia” — sięgania po instrument z własnej woli. Ta cecha procentuje także w innych obszarach życia;
  • nauka wytrwałości w dążeniu do celu — regularne ćwiczenia zawsze przynoszą rezultat. Widząc swoje sukcesy w dziedzinie muzyki, dziecko będzie konsekwentniej pracowało nad innymi dziedzinami swojego życia i nauczy się, że nie warto odpuszczać po każdym małym niepowodzeniu;
  • ćwiczenie pamięci i koncentracji — Metoda Suzuki działa według podobnego mechanizmu co nauka języka — dziecko w pierwszej kolejności słyszy utwór, a następnie uczy się go grać. Dzięki takiemu systemowi mimowolnie ćwiczy zarówno pamięć, jak i skupienie oraz koncentrację;
  • umiejętność swobodnego występowania publicznie — dzięki występom, które stanowią część edukacji w Metodzie Suzuki, dziecko konfrontuje się z publicznością. Umiejętność występowania przed szerszym audytorium jest problemem nawet dla niektórych dorosłych, a wiemy, jak bardzo się ona przydaje. Dzieci, które mają za sobą edukację muzyczną, wyzbywają się lęków przed wystąpieniami publicznymi na bardzo wczesnym etapie życia;
  • trening zdolności komunikacyjnych — szczególną rolę odgrywają tu zajęcia grupowe, dzięki którym dziecko obserwuje i współpracuje z innymi. To procentuje w przyszłości łatwością nawiązywania relacji i dbania o nie;
  • obudzenie kreatywności i ciekawości świata— a dzięki temu predyspozycji w innych niż muzyka dziedzinach. Umiejętności i cechy wypracowane dzięki Metodzie Suzuki sprawdzają się podczas zajęć szkolnych czy nauki języków. To także sposób na to, aby odkryć w dziecku inne talenty.